Play harder

Nehéz az isteni lét… főleg a Burutnál! — Hard to Be a God

hard-to-be-a-god-06Érdekes ez, gondolok itt a szovjet és a nyugati gyártmányú villanyborotvákra, s a kettő közötti különbségre. A szovjet is működött, bár borotválkozás közben számítani lehetett egy áramütésre vagy vágott sebre. Végül is, az orosz konkord is felszállt, ugyan landolnia már nem sikerült. Valahogy így van ez a játékok terén is, akármikor kezembe kapok egy 1C, Buka vagy éppen Akella produkciót már a telepítés után bizonytalannak érzem a szoftvert. Az orosz játékipar ugyan termelt ki magából emlékezetes és nagyszerű projekteket is, de szinonimája lehetne az ócska, bugos, igénytelen játékoknak és a pocsék supportnak. Vissza kellett magam fogni, hogy első felháborodásomkor ne ragadjak klaviatúrát és kezdjem el a keleti front mocskolását, ám még így is erősen rendhagyó lesz az ismertető hangvétele. A GameDroidon megtalálható az „A király visszatér” ismertetőm, amelyben egy végletekig igénytelen 1C és DVS alkotást mutattam be. Akkor még nem gondoltam, hogy van ennél nagyobb szívatás. Pedig van!

hard-to-be-a-god-01Itthon a Hard to be a God szerencsére nem talált forgalmazóra, így az egyszeri játékos nem valószínű, hogy belefut, csak az olyan idióta, mint én, aki látva a screeneket, olvasva külföldi lapok előzeteseit azonnal rámozdult az első letölthető verzióra, amelyet az egyik legnépszerűbb online játékboltról pár csekély Euro ellenében már telepíthetett is. Hiba volt. Nehéz az isteni lét, hát még egy olyan borzalmas játékban bolyongva, mely szinte minden virtuális sarkon tartogat meglepetéseket; kicsi, idegesítő bogarak formájában. Pedig kis túlzással a Hard to be a God akár az „orosz Witcher” is lehetett volna, ugyanis adott volt egy fantasztikus sztori és világkép, amelyet anno a híres szovjet sci-fi szerzőpáros Arkagyij és Borisz Sztrugackij alkotott meg még a hatvanas években. Ebből eredendően egyedi játékot is kreálhattak volna, hiszen a Hard to be a God kapásból két párhuzamos „univerzummal” operál. Egy 16-17. században megmaradt bolygó és annak édestestvére, a technikailag messze fejlettebb Föld. Nem akarok belemenni a sztori és a háttértörténet elemzésébe, csak érzékeltetni szeretném, hogy a Burutnak nem mindennapi háttéranyag állt rendelkezésére.

hard-to-be-a-god-02Ám amit lehetett, mindent elszúrtak. A játék első idegesítő pontja maga a nézet. Karakterünket hátulról-felülről szemlélhetjük és a szokásos WASD leosztással irányíthatjuk. A túlságosan felülről kapott kameranézeteknek köszönhetően viszont csak maximum tíz lépésnyire láthatunk előre. Az egérgőrgőzést el is lehet felejteni, semmi értelme. Én inkább belenyúltam a konfigurációs fájlba és átállítottam a kameraszög minimum és maximumát, hátha nyerek vele valamit. Igen, tapasztalatot, hogy ne buzeráld az ini és cfg kiterjesztéseket… Na jó, nem, azért picit javult az összkép.

Miután megvívtuk első harcunkat a játék kamerájával, egyre több idegesítő elem üti fel a fejét. Primitív harcrendszer, végletekig leegyszerűsített karakterlap és totális optimalizálatlanság. A Hard to be a God grafikája alulról súrolta a 2007-2008-as szintet, ennek ellenére úgy zabálta a PC erőforrásait egy-egy nagyobb területen, ahol több a mozgás is, hogy nevethetnékem támadt… szánalmamban. A szerepjátszás pedig kimerült abban, hogy az általunk alakított királyi kém olykor ruhát cserél, s így férkőzik be bizonyos körökbe. Csakhogy, amíg Varsányinak könnyű dolga akadt Egervár ostromakor, hiszen elég volt török ruhát húznia, addig nekünk nem árt minden sarkon más göncbe vedleni.

hard-to-be-a-god-03Így, ha a parasztnak akarunk segíteni, előtte érdemes lecserélni a tolvaj ruhát zsoldos göncre stb. Egy idő után borzasztó idegesítővé válik ez a fajta “kémkedés”, ráadásul nevetségessé is teszi az egész játékot és a karakterünket. Ugyan ki hinné el, hogy egy városban meghal három ember, aztán hopp, ja nem, mégis él, mindhárom, bár mind a nap más-más szakában. Sajnos bármennyire is hangoztatták, hogy márpedig ez egy igazi szerepjáték lesz, szabad választásokkal, olyannyira lineáris az egész játékmenet, hogy szinte mozdonyként robog a történet egy előre lefektetett sínpáron, bármi váltó nélkül. A cselekmény beindulását pedig abból vehetjük észre, hogy minden második fontos NPC-nek szófosása van. Egy-egy paraszt többet beszél, mint Sean Bean az Oblivionban.

És akkor jöjjön a legdurvább feature! Gyakran előfordul a játék során, hogy bizonyos, a küldetések teljesítéséhez elengedhetetlen szereplők egyszerűen eltűnnek. Itt vége a dalnak, ugyanis semmilyen konzolparancs nem segít a hibán. Patchet se keressünk, mert nagy valószínűséggel a legfrissebb verzióval játszunk. Európai patchet nem találtam! Az oroszok foltozgatták maguknak ezt a sza* játékot, de sem a Burut, sem a Nobilis, sem pedig az Akella nem osztotta meg a javításokat az imperialista nyugattal. Van orosz patch, töltsd le, aztán vagy megy vagy nem!” Nem ment! Miután elhatároztam, hogy újratöltöm a játékot, és megpróbálom végigszenvedni más sorrendben a küldetéseket, végül sikerült elérnem azt a csókát, aki kulcsszereplője a főküldetés újabb epizódjának, aki az előző mentett állásomban ugye eltűnt. Korai öröm volt, mert itt még nem ért véget a tortúra!

hard-to-be-a-god-05Miután valóban kezdted átélni a sztorit, szépen fejlesztgetted karaktered, mit ad Isten, nem enged menteni! Ez kérem vicc! Végigpróbáltam tucatnyi attribútum módosítást, ini és cfg fájl kotorászást, a játék az 5. helyszín után nem enged menteni! Sem gyorsmentést, sem menüből való mentést! Érdemes Google-t kérdezgetni; ez egy ismert bug a bolti verzióknál is. Ennél a pontnál durván két órányi játékidő ment a levesbe. Szóval, ha végigszeretnéd játszani ezt a gyalázatot, érdemes beruháznod egy szerverre, amely jól bírja az állandó bekapcsolt állapotot, ja, és ne lépj ki a játékból… Ez volt az a bizonyos áramütés a szovjet borotvától… A Burut szerepjátéka iskolapéldája annak, hogyan lehet elszalasztani egy jó lehetőséget és hazavágni egy jó alapkoncepciót a felületes, igénytelen programozással. Végezetül néhány fórumokból kiragadt kommentár (bocs, angolul):

„Well that’s all! This game is looks like a beta release, altough I bought the gamesplanet’s downloadable english version.”
„The Saman has “Nothing to talk about” and I cannot save the game.”
„I’ll never start again the game from the end of Arata’s quest! No way!”
„Sucked anyway!”
„So I really f**ed up because I can do nothing, the games doesn’t allow me to leave South Arkanar, it says that Phat is waiting for me so I cannot leave the place!”
„The conversation system is strange. If you don’t hit the space button NPCs will stand there for up to two minutes until the dialog choices box shows up.”
„There’s pain on every front.”

Somesz—

htbag-coverím: Hard to Be a God
Fejlesztő: Burut
Kiadó: Akella
Honlap: http://www.hardtobeagod.com/ (nem elérhető)
Stílus: szerepjáték

Ami tetszett:
a világkép, de ez nem a fejlesztők érdeme

Ami nem tetszett:
értékelhetetlen
és én ezért pénzt adtam

5_05

No comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. bahis siteleri - Look here: [...]Excellent weblog right here! Additionally your site quite a bit up very fast![...]
  2. jhfn e - ... [Trackback] [...] Read More here|Read More|Find More Infos here|Here you can find 38211 additional Infos|Infos to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  3. pages - ... [Trackback] [...] Find More on|Find More|Find More Informations here|Here you can find 57226 more Informations|Infos on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  4. PK Studies in Britain - ... [Trackback] [...] Read More on|Read More|Find More Informations here|Here you will find 37987 more Informations|Informations to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  5. Predrag Timotić - ... [Trackback] [...] Find More on|Find More|Read More Informations here|Here you will find 98750 additional Informations|Informations on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  6. loker cpns terbaru 2018 - ... [Trackback] [...] Find More on|Find More|Find More Informations here|There you can find 47645 additional Informations|Informations to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  7. sheffield - ... [Trackback] [...] Read More on|Read More|Read More Informations here|Here you can find 2271 additional Informations|Informations to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  8. click to read more - ... [Trackback] [...] Read More here|Read More|Read More Infos here|There you will find 69879 more Infos|Infos on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  9. new casinos nz - ... [Trackback] [...] Read More here|Read More|Read More Infos here|Here you can find 28808 more Infos|Infos to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  10. nz pokies - ... [Trackback] [...] Find More here|Find More|Read More Informations here|Here you can find 96846 additional Informations|Informations on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  11. 토토사이트 - ... [Trackback] [...] Find More on|Find More|Find More Infos here|Here you can find 4611 additional Infos|Infos to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  12. sportsbook no deposit bonus - ... [Trackback] [...] Read More here|Read More|Find More Infos here|There you can find 6386 additional Infos|Infos to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  13. more info - ... [Trackback] [...] Find More on|Find More|Read More Informations here|Here you will find 6352 additional Informations|Informations to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  14. top 10 kiwi casinos - ... [Trackback] [...] Read More on|Read More|Read More Infos here|Here you will find 37263 more Infos|Informations to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  15. Caco-2 adme secceening - ... [Trackback] [...] Find More on|Find More|Find More Infos here|There you can find 40124 more Infos|Informations to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  16. UK Chat - ... [Trackback] [...] Read More on|Read More|Read More Informations here|Here you can find 61072 more Informations|Infos on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  17. clen tablets weight loss - ... [Trackback] [...] Find More on|Find More|Find More Infos here|Here you can find 20663 additional Infos|Infos to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  18. a knockout post - ... [Trackback] [...] Read More here|Read More|Read More Infos here|Here you will find 68613 additional Infos|Infos on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  19. child porn - ... [Trackback] [...] Find More on|Find More|Find More Informations here|Here you can find 23511 more Informations|Infos to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  20. horse - ... [Trackback] [...] Read More here|Read More|Find More Informations here|There you will find 9987 additional Informations|Infos to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  21. bitmex API - ... [Trackback] [...] Read More here|Read More|Find More Infos here|There you can find 58208 additional Infos|Informations on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  22. informática serviços - ... [Trackback] [...] Read More on|Read More|Find More Infos here|There you will find 72761 additional Infos|Infos on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  23. PK study - ... [Trackback] [...] Find More on|Find More|Find More Informations here|There you will find 41094 more Informations|Infos to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  24. lequipe direct tennis - ... [Trackback] [...] Find More on|Find More|Read More Informations here|Here you can find 13186 more Informations|Infos to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  25. home gym price - ... [Trackback] [...] Find More on|Find More|Find More Infos here|Here you can find 12439 more Infos|Infos to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  26. Free Teen Chat Rooms - ... [Trackback] [...] Read More on|Read More|Find More Infos here|Here you can find 26310 more Infos|Infos to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  27. PK Studies in Massachusetts - ... [Trackback] [...] Read More on|Read More|Read More Informations here|Here you will find 86315 more Informations|Infos on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  28. kiln dried logs - ... [Trackback] [...] Read More on|Read More|Find More Informations here|Here you can find 13017 additional Informations|Informations to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  29. Smartphone - ... [Trackback] [...] Read More here|Read More|Read More Infos here|Here you can find 52634 more Infos|Infos on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  30. dental places near me - ... [Trackback] [...] Read More on|Read More|Read More Informations here|Here you will find 91366 more Informations|Infos on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  31. harrison apartments - ... [Trackback] [...] Find More here|Find More|Find More Infos here|Here you will find 17342 more Infos|Informations to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  32. website - ... [Trackback] [...] Read More on|Read More|Find More Infos here|There you will find 3941 more Infos|Infos to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  33. ruszta betonowe cena - ... [Trackback] [...] Find More here|Find More|Read More Informations here|Here you can find 88363 additional Informations|Informations on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/nehez-az-isteni-let-foleg-a-burutnal-hard-to-be-a-god-575.html…
  34. tylenol online in stock - tylenol online in stock Nehéz az isteni lét… főleg a Burutnál! — Hard to Be a God | GameDroid
  35. order cialis online - cialis generic edsmrl how much does cialis cost at walmart
  36. cialis reviews - online cialis buy cialis
  37. viagra without doctor prescription - viagra cost online viagra
  38. cheap generic viagra - order viagra online otc viagra
  39. canadian pharmacy viagra - cheapest generic viagra buy viagra
  40. viagra dosage - viagra generic viagra cost
  41. http://cialistodo.com - http://cialistodo.com Nehéz az isteni lét… főleg a Burutnál! — Hard to Be a God | GameDroid
  42. generic cialis any good - costco cialis price india cialis
  43. pfizer viagra - can i buy viagra in singapore can you buy viagra without prescription
  44. buy cialis online no prescription - cialis for sale online buy generic cialis online uk
  45. cialis and women - cialis expiration date cialis 50mg
  46. canadian pharmacy online viagra - female viagra cocktail recipe where to buy viagra in vancouver
  47. best generic viagra reviews - order real viagra fake viagra side effects
  48. viagra in mexico - viagra us pharmacy vardenafil vs viagra
  49. viagra cost in australia - buy viagra overnight generic viagra discover card
  50. cialis free offer - cialis lilly paypal cialis
  51. online viagra review - is generic viagra effective how much does viagra cost
  52. generic viagra price comparison - viagra grapefruit delay time viagra substitute uk
  53. buy viagra australia - how do i buy viagra viagra dosage recommendations
  54. cialis viagra - buy viagra fedex singapore viagra
  55. how to get cialis online - does cialis have a generic anyone buy cialis online
  56. bangkok viagra - walmart sell viagra viagra ireland
  57. walgreens viagra prices - buy viagra online with visa gift card buy viagra without prescription near me
  58. viagra overnight fedex - where to buy viagra nearby buy viagra 100mg online
  59. viagra message board - viagra 100 mg best price viagra no prescription
  60. furosemide 20mg tablets cost - buy lasix tablets lasix 20 mg
  61. stromectol cvs - ivermectin 1 ivermectin 20 mg
  62. ivermectin cost canada - stromectol prices stromectol ivermectin tablets
  63. roman tadalafil - generic cialis medication cialis tadalafil tablets
  64. price of generic cialis - cialis genérico sildenafil tadalafil
  65. dr syed haider - how to buy ivermectin alliance rx
  66. flccc ivermectin - flccc flcc
  67. buy ivermectin canada - ivermectina price medicament ivermectin
  68. ivermectin 1mg - stromectol pill price ivermectin oral 0 8
  69. stromectol pills - ivermectin 4 ivermectin price comparison
  70. ivermectin - stromectol tablets ivermectin for sale

Leave a Reply