A német Silver Stlye által kreált poszt-apokaliptikus RPG 2005 elején jelent meg. Hazánkban 2008-ban lehetett beszerezni a sevenM Cool Games sorozatában. Ez betudható annak, hogy a játék sokáig csak német nyelven és bugok sokaságával teletűzdelve volt elérhető. A „hirtelen” magyar megjelenésnek viszont megvannak a nagy hátulütői is, ugyanis a játékot nem szinkronizálták, hanem csak feliratozták, és a német beszédeket egyszerűen kivágták a játékból. Ez sokat ront a hangulaton, hiszen a jó pár évvel korábban megjelent RPG klasszikusokon is sokat dobott a teljes szinkronhang. (BG, BG2, BD) Mikor megláttam a polcon, nem haboztam a megvásárlásával. Korábban sosem játszottam a jövőben (21. századi) játszódó szerepjátékkal, és igencsak felkeltette az érdeklődésemet.
Részletes magyar nyelvű kézikönyvet mellékeltek a játékhoz, amelynek 70 százalékát az úgynevezett játékosok kézikönyve tölti ki. Ebből megismerkedhetünk a játékban megszerezhető, fejleszthető és használható képességekkel. Az igen részletes leírás egyre inkább felcsigázott, ugyanis, amint arról majd később is szólok, a fejlődési rendszert, a képességeket nagyon jól kitalálták a fejlesztők.
A történet a Földet érő nagy katasztrófa után 21 évvel játszódik. Mi is volt a nagy katasztrófa? 2062-ben a Nasa kutatói már készen álltak egy olyan fejlesztéssel, ami lehetővé tette a bolygók légkörének alakítását. A terv lényege az volt, hogy élhetővé varázsolják a Marsot. Több ilyen ún. Terraformálót építettek erre a célra. Csakhogy valami őrült gerillacsoport „elkötötte” ezeket a gépeket és ismeretlen szándéktól vezérelve szépen átformálták a Földet. Pontosabban telenyomták CO2-vel, és óriási természeti katasztrófát idéztek elő. A bolygó elsivatagosodott, és a túlélők bandákba verődve, falvakba tömörülve küzdenek az életben maradásért. Megkezdődnek a bandaháborúk, melyek egyikének családod is áldozatául esik, így egymagad nekivágsz a sivatagnak. új életet kezdeni. Majd megérkezel a Új Kormányzat erődjéhez és beállsz, mint zsoldos. Az Új Kormányzat ugyanis valójában a „jófiúk” gyülekezete, akik fel akarják számolni a bandákat és megvédeni az ártatlanokat. Itt kezdődik a játék.
A játékban nincsenek kasztok. A karaktergenerálás során te választod meg, hogy melyik tulajdonságodra, képességedre adsz bónuszpontokat továbbá milyen adottságot választasz ki (az elején csak egyet lehet). Az összesen hat tulajdonság meghatározza a képességeidet is.
A kézikönyv részletesen kitér mindezekre, és a játék során is egyszerűen átlátható minden. A képességek alapján lehetsz settenkedő tolvaj-gyilkos típus, fafejü nehézfegyveres, tűzszerész, mesterlövész, orvos, „autóversenyző” (a vezetés is képesség), „szakács” (túlélés képességgel), stb. Egyszóval nagyon sokféle figurát alakíthatsz. Mivel összesen hat katonát irányíthatsz, így az a legjobb csapat, amelyben mindenféle képességű ember megtalálható. Ha képességek elérték a 99-es határt, vagy valamilyen válaszhatárt, választhatsz adottságot. Például, ha nehézfegyverkezelésben profi vagy, akkor választhatod a „gyors újratöltés” adottságot, stb. A szintlépéshez szükséges tapasztalati pontokat a megoldott küldetésekért és a megölt ellenfelekért kapod. Ennyit a képességekről. Nekem tetszett.
Maga a játékmenet elsőre nem valami izgalmas. A térképen csak azokra a helyekre utazhatsz el, amelyeket egy küldetés megoldása alatt felfedeztél. Így az elején elég kevés helyen lehet kalandozni és a küldetés is kevés. Ez pár óra játék után megváltozik, és nekem a főküldetés befejezése után még mindig maradt kb. tíz megoldatlan mellékküldetésem. Maguk a feladatok pedig igen összetettek. Olykor vicces, szórakoztató NPC-kel találkozhatunk, akiknek a kérései szintén elég érdekesek, de néha szomorú dolgokkal is szembesülnünk kell. Egy feladat megoldása során több képességünket be kell vetnünk, így persze a csapatban mindenkire szükség lesz, hiszen egymagunk nem tudunk járművet javítani, bombát hatástalanítani, gyógyítani, zárakat feltörni, stb. Ami a küldetéseket illeti, jó munkát végeztek a fejlesztők. Már csak azért is, mert az NPC-kel való interakció során módosulhatnak a küldetés paraméterei. Érthetően fogalmazva; egy adott küldetést többféleképpen oldhatunk meg, attól függően, hogy miket mondunk az NPC-nek.
Barangolásaink során rengeteg tárgyra bukkanunk. A fogkefétől a rossz magnón keresztül egészen a legbikább fegyverekig. Több száz fegyvertípus van a játékban, beleértve a baseball ütőt és a kenyérvágó kést is. Lehetőségünk van autót vezetni, és azzal közlekedni a térképen. Nos a kocsiba benzin kell, amit a kereskedőktől vásárolhatunk. Pontosabban megkaphatjuk valamiért cserébe, ugyanis a játékban nincs pénz, csak cserekereskedelem.
A járművek vezetéséhez visszatérve meg kell említenem, hogy korántsem olyan nagyszerű élmény mint azt a promóciós videókon próbálták szemléltetni. Ugyanis a vezetői képesség korlátozását abban érezhetjük ki, hogy a kocsink szélesebb mint ahogy azt látjuk. Viccesen hangzik de így van. El akarok menni egy fa mellett, de hiába, mert méterekre vagyok a fától, mégis nekiütközök. Most vagy a fa rendelkezik láthatatlan marha vastag törzzsel vagy az autóm szélesebb, mint amekkorának látszik. Úgyhogy gyakran ütközünk láthatatlan akadályokba, és olykor úgy elkavarodhatunk, hogy kénytelenek vagyunk otthagyni az autót, vagy újratölteni az állást.
A harc elég nehéz. Katonáink használhatnak különféle lőfegyvereket, gránátokat, kúszhatnak, térdelhetnek, meg minden, de elég nehéz összehangolni a támadást. Ugyanis a kamera mindig ráugrik arra az emberünkre, akivel éppen lépni akarunk, és nem enged eljönni tőle. Ezáltal nehezen tekinthető át a harcmező. Alapban valós időben történik az összecsapás, de ugyanúgy mint az Altar által készített UFO sorozatokban, itt is konfigurálhatjuk az automatikus leállítást, illetve mi is megállíthatjuk a játékot a space (pause) billentyűvel, és újra átgondolhatjuk, hogy mit is akarunk tenni.
A grafika nem a legszebb. Kicsit szálkás, még 2005-höz viszonyítva is. Ami tetszik, hogy él a világ. Változnak a napaszakok, és ehhez van kötve az NPC-k és a vadállatok viselkedése is. Bármekkora katasztrófa érte a világot, mégis él és lélegzik. Így hangulatában tekintve nagyon jó a The Fall. Sajnos zenéből kevés van, hiába nagyon szép zenék, de hamar ráunhatunk a trackekre.
Összegezvén a tapasztalataimat azt kell mondjam, hogy jó játéknak sikerült a The Fall: Last Days of Gaia. Az RPG rendszert jól eltaláltak, mind a küldetéseket, az NPC-ket és a karakterfejlődést tekintve. A játék hangulata is jó, a zenei aláfestés, a hangeffektek és a magára maradt NPC-k mind erősítik a kiszolgáltatottság érzetét. Igazi apokalipszis utáni hangulat. A program legnagyobb hátulütője a sok bug, habár a magyar verzió már a legfrissebb patch-et használja, de akadt olyan problémám, hogy a küldetéshez szükséges tárgy egyszerűen nem jelent meg ott, ahol kellett volna (fórumokon néztem utána, hol is kéne lennie). Így kb. kétszer kellet visszatöltenem a korábban mentett állásaimat. Ettől függetlenül mindenkinek ajánlom, aki szereti a számítógépes szerepjátékokat és megunta a kicsit gyerekes tünde-törpe-ember-hulla fantasyvilágokat.
—Somesz—
Cím: The Fall: Last Days of Gaia
Fejlesztő: Silver Style
Kiadó: Deep Silver
Honlap: nincs
Stílus: szerepjáték
Ami tetszett:
hangulat
zenék
karakterfejlesztés
Ami nem tetszett:
kamerakezelés
autóvezetés
borzalmas hazai kiadás
No comments
Trackbacks/Pingbacks