Play harder

Fable III

Fable3_StrategyA szerepjáték nem egyenlő a karakterlappal. A Fable III ezzel az alapigazsággal mutat fityiszt az összes olyan sztorivezérelt akció, kaland és hack’n’slash játéknak, amely egy karakterlap segítségével próbálja elhitetni magáról, hogy van valami köze a szerepjátékokhoz.

Itt és most leszögezhetjük, hogy nincs. A karakterkészítés hiánya miatt könnyen azt hihetné az ember, hogy a Fable III hasonlít a JRPG-kre, de a hasonlóság itt meg is állt. Nem lineárisan megírt történetet kell végigjátszanod — persze, van sztori, de abban többnyire kedved szerint haladhatsz, ráadásul nagyon sok függ a cselekedeteidtől. Mondjuk úgy, hogy a játék 30%-a történet, egyötöde harc, a többi (jól számolsz: a fele) pedig részben kincsvadászat, részben szabad asszociációs szociál-RPG.

A második rész sajnos nem jelent meg PC-re, de annak idején az első Fable egyértelműen kinyilvánította, hogy a harc csupán szükségszerű, és nem alapvető eleme egy fantasy játéknak. Könnyen le lehetett győzni az ellenfeleket, nehogy a harc megakadályozza a mese, az esszenciális hőstörténet kibontakozását. A kis falusi suttyógyerekből hatalmas hős lett, aki fegyverrel és mágiával takarította ki szülőhazáját. Egyszerű, de tökéletes alap, amit meg lehetett fűszerezni némi fazonigazítással, pózolással, szerelemmel (akár azonos neműek között is), illetve csirkerugdosással. A Fable-ben a hétköznapi emberek nem csupán körítésként vannak jelen, hanem a játékos karakter és a világ közti interakció szerves részei.

Fable3CaveEzt emelték a harmadik részben olyan magaslatokba, hogy az szó szerint lenyűgözött. A Fable III bepótolja mindazt, amit általában véve hiányolok a CRPG-kből; a banditák kivételével minden egyes felnőtt albioni polgárral összebarátkozhatsz, kisebb szívességeket tehetsz neki, egymásba szerethettek, kefélhettek (The Legendary Condom of the Gods + 5 — no comment), összeházasodhattok, de akár nemi betegséget is kaphatsz, és lehet zabigyereked. Na meg, ott van a másik oldal is, amikor esetleg inkább a megfélemlítésre, sarcolásra és erőszakra építed leendő királyságod.

Merthogy uralkodó leszel, és ezzel még nincs vége a történetnek. A prófécia szerint előbb Hőssé kell válnod, be kell bizonyítanod, hogy apád (az utolsó Hős, aki ráadásul király lett) nem hiába ontotta magvát női ölbe, és meg kell döntened gonosz bátyád zsarnokságát.

Ahogy az a jobb történetekben lenni szokott, semmi sem fekete vagy fehér. Nem csupán az a kérdés, hogy jó vagy gonosz hősként ülsz a trónra, de az is, hogy ezután hogyan teljesíted be a próféciát. Itt már nehéz elkerülni a spoilerezést, ezért csak annyit árulok el, hogy az adakozó és a zsarnoki uralkodás két véglete között számos különböző lehetőséged adódik az állam igazgatására.

Fable3_princess_01Úgy tűnik, nem csak a mi világunkat mozgatja a pénz, hanem Albiont is. Tetemes vagyont kell szerezned ahhoz, hogy a végén jól jöjjön ki a lépés, és bár van rá lehetőséged, hogy a játék elejétől kezdve járd a meggazdagodás ösvényét, ezt egyáltalán nem törlik az arcodba. Neked kell megtalálnod a lehetőséget — és akkor a végén nagyon gazdag, nagyon népszerű uralkodó lehetsz. Ha nincs elég pénzed, akkor viszont kérdéses, hogy a régi, bowerstone-i épület végül árvaház vagy kupleráj lesz? A szegények gyerekei gyárba járnak dolgozni vagy iskolába tanulni? Az őrség leépül vagy felfejlődik és visszaszorítja a banditákat? Leigázod vagy szövetségeseddé teszed a szomszédos ország népét? Ilyen és ehhez hasonló döntésekkel növelheted vagy csökkentheted az ország vagyonát ugyanúgy, mint a saját népszerűséged. Mindemellett uralkodásod idején tovább kalandozhatsz, és természetesen újabb kalandokat is találhatsz.

Még egy dolgot nagyon érdemes megjegyezni: a Fable-sorozatot mindig is átlengte az angolos humor. Eltekintve az olyan műfaji reflexióktól, mint a The Game nevű kitérő — amelyben apróra zsugorodva egy terepasztalon papírmasé figurákkal beszélgetve jársz végig egy klasszikus hercegnőmentős kalandot —, játék közben számtalan lüke ötlet csal kisebb-nagyobb mosolyt az arcra. Az már csak extra élmény, hogy hercegi/hercegnői lakájod hangját John Cleese adja.

Fable3_Just_Play_02Ez egy nagyon korrekt játék. Ha akarjuk, felhozhatjuk ellenérvként, hogy az ellenfelek nem túl változatosak, a játék alig néhány típus hatalmi szintjét variálgatja. Egyes mellékküldetésekhez borzasztóan nehéz megtalálni a szükséges tárgyakat (lásd: 30 könyv az akadémiának), illetve a maximalistáknak kötelező (!) online multiplayer módban játszani. Valljuk be, hogy ez csak kukacoskodás.

Egyébként a kötelező multi nem annyira fájdalmas dolog. Ha nem akarsz begyűjteni minden egyes fegyvert és kinyitni minden egyes démonajtót, akkor nem kell foglalkoznod vele. Viszont, ha maximalista vagy, akkor muszáj a saját gyermekedet kézen fogva odavezetni egy bizonyos démonajtóhoz (a többieket nem lehet kézen fogva vezetni, csak a sajátodat), muszáj szerelmet vallanotok egymásnak egy másik játékossal egy másik démonajtó előtt, és muszáj fegyvereket cserélgetni a többi játékossal.

Nekem meg muszáj lesz egyszer újrajátszani az egészet a gonosz hős/zsarnoki uralkodó vonalon.

 —Garcius

Fable3_boxCím: Fable III
Kiadó: Microsoft Game Studios
Fejlesztő: Lionhead Studios
Honlap: http://www.lionhead.com/games/fable-iii/
Stílus: szociál-RPG

Ami tetszett:
szociális interakciók
humor
és úgy általában az egész

Ami nem:
nagy élmény, de nem maradandó

5_45

No comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. modern bathroom decorating ideas - modern bathroom decorating ideas modern bathroom decorating ideas is very well written information. It will be helpful to everyone who…
  2. download film terbaru subtitle indonesia - download film terbaru subtitle indonesia on download film terbaru subtitle indonesia I'm having a strange problem I cannot make my…
  3. download film terbaru - download film terbaru Thanks a ton for blogging this, it was very helpful and told a ton Thanks a ton…
  4. bahis siteleri - Find more there: [...]Excellent blog here! Also your site so much up fast![...]
  5. bahis siteleri - Trackback [...]Great weblog right here! Additionally your website rather a lot up very fast![...]
  6. Melanie Bowen - I liked your blog so much. I would like to thank you for the contribution.
  7. coquitlam mortgage broker - I found the best coquitlam mortgage broker. Chack out the best mortgage broker in Coquitlam BC.
  8. mls listings vancouver - I found the best MLS website our there Search Active and Sold MLS listings in Vancover BC.
  9. mortgage broker vancouver - I found the best Vancouver mortgage broker. Check out the best mortgage broker in Vancouver BC.
  10. mr payday - Mr Payday is the best. Just want to share with you my favourite loan provider.
  11. canadian naional anthem - Very cool O Canada performance. This guy rocks with his O Canada performance.
  12. vancouver bc mortgage broker - I found the best Vancouver mortgage broker. Check out the best mortgage broker in Vancouver BC.
  13. harrison lake boating - The best boating trip. Harrison Lake boating trip drone footage posted on facebook and youtube.
  14. boating bc - The best boating trip. Harrison Lake boating trip drone footage posted on facebook and youtube.
  15. richmond mortgage brokers - I found the best Richmond Mortgage Broker. Check out the best mortgage broker in Richmond BC.

Leave a Reply