2006-ban úgy döntött az orosz Targem, hogy szakít a Hard Truck széria már jól bevált játékmenetével és megcsavarja a dolgot. Így, a már megszokott kamionszimulátor és -menedzser játék után tűnt fel egy máig üde színfoltnak számító játék, a Hard Truck Apocalypse, amolyan Mad Maxes környezetbe helyezve át a korábbi Hard Truck játékokat. Így született meg talán az első posztapokaliptikus autós szerepjáték. Nehéz konkrét kategóriába sorolni a Targem játékát, de nem is az a célom, hogy ráhúzzak valami szokványos szürke mezt. Úgyhogy pattanjatok be az anyósülésre, és irány a kiégett európai puszták.
Sajnos már rögtön a játék elején feltűnik az orosz igénytelenség, az első feketeleves maga a történet és annak ellentmondásai, továbbá az ez alá rendelt, bizonyos aspektusokban igénytelen grafikai megvalósítás. Miről is van szó? Kezdjük az elején! A történet szerint becsapódik egy meteorit, amely elég rendesen hazavágja a Földet, természeti katasztrófák, sugárzás és egyéb, a Föld őslakosaira veszélyes következményeket előidézve. Ezzel nem is lenne baj, de már rögtön az intróban feltűnik egy furgont vezető ürge, akinek arca valami iszonyatosan van megrajzolva. Semmi érzelem, szemfény, bőr, gondoltam is először, hogy a fenébe lehet ilyen ocsmány emberábrázolással előállni 2006-ban? Majd koppantam egy nagyot, ugyanis a játék során kiderül, hogy az emberek kénytelenek ilyen csúf maszkokat viselni ahhoz, hogy életben maradjanak. Mi több, főhősünk még bele is szeret egy lányba, és többször megjegyzi, hogy milyen csábos és helyes… Mi, a maszk? Mekkora baromság, ahelyett, hogy rászántak volna még pár hónapot a játék fejlesztésére és normális arcokkal látták volna el a játékban szereplő figurákat, nem, animáció és érzelmek nélküli arcokat kreáltak, amelyekre aztán ráhúzták, hogy igen, ez a játék alaptörténetét támasztja alá. Szerintem fordítva, a fejlesztési elmaradást próbálták leplezni ezzel a tré megoldással.
– Te Szergej, kifutunk az időből és nincsenek normális arcaink!
– Hagyjad, majd rajzolunk egy maszkot a helyükre, Nikolaj meg ír valami baromságot a sztoriba és le van tudva!
– Akkor feldobom a szamovárt…
– Persze, nyugodtan. Akár haza is mehetünk!
Ezzel ők le is tudták az arcokat, 2006-ban, az Oblivion évében! De itt még nincs vége a történet és a játék ellentmondásainak! Ha olyan borzalmas katasztrófa volt, hogyan lehetséges az, hogy gyönyörű tájakon vezetnek útjaink, szántóföldek, tanyák, vad erdők és még sorolhatnám! Úgy látszik a meteorit csak az embereket nem kímélte… a madarakon pl. miért nincs maszk? 😀 Sebaj, hunyjunk szemet az idiotizmus felett, és a játék egészen élvezhetővé, mi több, kellemessé változik.
Alaptétel: Egy jó verda nélkül halott vagy! Az emberek klánokba, csoportokba tömörültek. Te a Farmerek közt jöttél világra, és nagykorúvá válásod alkalmából az öreg el is küld a legközelebbi településre a vén tragaccsal. Útközben természetesen banditákba ütközöl, akik a te furgonodnál kicsit bikább buggykkal ostromolnak. De egyet se félj, a tetőre erősített géppuska megoldja a nézeteltéréseket. Igen, ennyi! Avatárod nem más, mint a járgányod, amelyet a játék során pénzért fejleszthetsz, tucatnyi kiegészítőt és fegyvert pakolhatsz rá, idővel pedig bikább járgányokat is vásárolhatsz kezdve az egyszerű kisteherautótól egészen az Uralig, sőt, ha elég sok pénzre teszel szert, tiéd lehet egy a katasztrófa előtt külszíni fejtéseken dolgozó BelAZ is! Szükséged is lesz a fejlesztésekre, hiszen mihelyt visszatérsz a farmra, apád holtan fekszik az út közepén, a búza, a vetemény és az épületek pedig lángokban állnak! Ez bosszúért kiállt!
Mint fentebb említettem szerepjátékról van szó. Ez csak annyiban állja meg a helyét, hogy a főküldetésen kívül tucatnyi mellékküldetést vehetsz fel, kereskedhetsz, rabolhatsz ahogy kedved tartja, céhek és klánok között harcolhatsz, és a profitot elköltheted a kocsid fejlesztésére, közben jókat beszélgethetsz egy-egy kocsmába betérve a maszkos földlakókkal. Karakterlapra és szintlépésre nem számítsatok, minden a teherautók körül forog, és ez így van jól. Ugyanis széles a paletta, több tucat alváz, festés, fegyver, fegyverállvány, stb. közül válogathatsz. Igazi freelancer RPG. Szerencsére ezt az egész játékmenetet egy jól eltalált irányítással és szinte csillagos ötös játszhatósággal támasztották alá. A térképen való tájékozódás, az utakon való száguldás, az autók fizikája mind eltalált fejlesztés. Azért itt is becsúszott pár apró hiba, tipikus láthatatlan fal. Ergo néha előfordul, hogy a látszat ellenére nem tudsz áthajtani egy nagyobb hegygerincen, mert láthatatlan falba ütközöl. Orosz játék, ennyi! (Nem csak az oroszok építenek láthatatlan falakat a játékaikba — Garcius)
A küldetések elég bugyutára sikeredtek, de ugye az alapsztori megismerése után mit is várhattunk. Mégis azt mondom, ez így oké! Ezt a játékot nem lehet komolyan venni, és szerintem maguk a fejlesztők sem egy vérkomoly RPG-t szerettek volna piacra dobni. Minél többet játszunk, annál több hülyeségbe futunk bele. Csak egy példa; az egyik fontos adathordozó, amelyet meg kell szereznünk, mint később a naplónk képes jegyzeteiből kiderül nem más, mint a Targem és Buka másik játéka, a Battle Mages. Ám hiába futunk bele ilyen néha picit erőltetett poénokba, azért nagyon idegesítő tud lenni, amikor tízperceket kell autóznunk eseménytelenül egyik küldetés helyszínétől a másikig. Már szinte alig várjuk, mikor támad meg minket egy csapat bandita, hogy történjen már valami! Úgy látszik, ez ilyen orosz mánia, nagy ország, nagy távolságok! Lsd. Ascension to the Throne ismertető!
Ami talán ellensúlyozza a játék mérhetetlen mellélövéseit, az a harcrendszer, ami nincs, csak annyi, mint egy átlag TPS vagy FPS játékban. Van a célkereszt, és az autókra szerelt fegyverek számával egyenlő mennyiségű tűzgombunk. Farolgatunk, tolatunk, mögé kerülünk az ellenségnek és hasonló taktikázások során olykor eleresztünk egy szép sorozatot, majd megcsodáljuk, ahogy az ellenséges járgányok a levegőbe repülnek, és kiégett roncsként visszahullnak a földre. Látványos akciózás vár ránk, ha bepattanunk egy Hard Truck volánja mögé. Engem személy szerint az akció, az autók fejlesztése, és az igazi freelancer játékmenet szegezett a monitor elé. Kifejezetten élveztem a pusztítást, amikor már négy fegyverállvány figyelt az Uralomon, és ebből kettőt a rakétavetők foglaltak el, egy maradt a távolsági tüzérágyúnak, egy pedig a négycsövű gépágyúnak. Csak úgy röpködtek az ellenséges autók! Gyönyörű!
Sajnos hangok tekintetében megint bukott az alkotás. Itt a beszédhangokról és a zenéről van szó, a motorhangok, fegyverhangok és egyéb effektek egészen jóra sikerültek, de az említett szinkron és bugyuta zene megbocsáthatatlan hiba. A grafikától ne várjunk semmit, nincsenek komoly effektek, modern technológiák, ám az autók modelljei, és a környezet jóra sikerült, bár nélkülözi a 2006-ban elvárt technikai megjelenést.
Nehéz összegezni a leírtakat, főleg azért, mert rengeteg hibát felsoroltam, mégis azt kell mondjam, nekem kellemes kikapcsolódást nyújtott a játék. Többször, több órára szegezett a monitor elé, és kevés olyan momentum volt, amikor a hányaveti programozás miatt hagytam volna abba az egészet. Kétségkívül egy szórakoztató játékkal leptek meg minket a Targem fejlesztői, mi több, kiváló alapjául szolgálhatna egy hasonló freeroam Mad Max keverék játéknak. Nagyon sok kiaknázatlan lehetőség van ebben a műfajban, amelyből csak párat sikerült az orosz fejlesztőknek megcsípniük. Én azért bízom benne, hogy lesz ez még jobb is. Idióta hibái ellenére egy élvezetes játékot kaptunk.
—Somesz—
Cím: Hard Truck Apocalypse
Fejlesztő: Targem Games
Kiadó: Buka Entertainment
Honlap: N/A
Stílus: autós, akció, szimulátor
Ami tetszett:
élvezetes, valódi kikapcsolódást nyújt
látványos, pörgős csaták
szabad játékmenet
Ami nem tetszett:
borzalmas zenék
borzalmas szinkronhangok
bugos
átgondolatlan, bugyuta történet
No comments
Trackbacks/Pingbacks