Play harder

Mount & Blade

mb38Történt 2008 elején, hogy az Elder Scrolls rajongói oldalamegyik fórumozója felhívta a figyelmem egy játékra, amelyben végre lóról is lehet harcolni. A lovak pedig végre nem olyan bugyuta, mihaszna állatok, töltelék játékelemek mint anno az Oblivionban voltak. Ez a játék nem más, mint a kezdetben garázsprojektnek indult Mount & Blade, a török TaleWorldstől. Teltek-múltak a hónapok, és a játék egyre jobban rabul ejtett. A hangulata, a csaták ereje és érzete miatt az ember hamar ráérzett a virtuális középkori zsoldos és szerencsevadász szerepére. Azonnali licencrendelés, és hosszú-hosszú nyílt béta teszt, véget nem érő kalandozások Calradia földjén. Minden hónap végén vártuk az új javítást, az új bétát, mígnem egyszer csak a kegyes svéd kiadó, a Paradox Interactive ki nem jelentette, hogy a nyílt béta teszt leállt, és készül az 1.0-ás verzió, amely már hivatalosan is az ő kezük alatt, még 2008 őszén a boltok polcaira kerül! Itthon ugyan csúszott a kiadás, de amit a CD Projekt honosítói, tervezői letettek az asztalra, az kárpótol mindannyiunkat.

A játék egyedülálló és egyben hiánypótló is. A török TaleWorlds nem mást, mint a középkori talpas és lovasharc szimulációját tárja elénk. Vége az értelmetlen, belsőnézetes, agyatlan csapkodásnak, az életerő növelő alkimista-löttyöknek, az elkoptatott fantasy környezetnek. Itt csak mi vagyunk, a harcos, a fegyverzete és a lova. A játék előrehaladtával pedig hűséges zsoldosaink kíséretében, nehéz csatákon, ostromokon, portyákon keresztül szerezhetünk hírnevet, birtokot, elismerést és nemesi rangot.

mb4Mielőtt viszont nekivágnánk kalandozásainknak a M&B világában, meg kell alkotnunk karakterünket. A játék — a szimuláció mellett — nagyon jól kidolgozott karakterfejlődési rendszerrel készült. Vannak alap adottságaink mint az ERŐ, AGILITÁS, INTELLIGENCIA és a KARIZMA. E négy jellemzőnk nagyban meghatározza képességeink fejlődését, melyek egyaránt lehetnek közvetlenül a harccal összefüggő képességek, vagy speciális képességek, mint hadmérnökség, nyomolvasás, orvoslás, kereskedelem, oktatás, stb. Ez utóbbiak hatással vannak az általunk vezetett seregre is. Például minél magasabb az orvoslási képességünk, annál rövidebb idő alatt épülnek fel sebesült katonáink, vagy ha jó oktatók vagyunk, seregünk tagjai naponta kapnak tapasztalati pontokat, ezáltal gyorsabban fejlődnek. Képességeink tovább oszlanak, ugyanis van külön fegyverismeret. Ez utóbbi majdhogynem az összes középkori fegyvernemet magába foglalja, a zúzófegyverektől egészen a lovasíjászatig. Az már csak rajtunk áll, hogy mely harcmodort szeretnénk fejleszteni, melyiket érezzük inkább magunkénak.

Szintén be kell állítani, hogy milyen háttérrel kezdjük a játékot. Ez meghatározza a karakter elkészítésekor elosztható tapasztalati pontok számát és egyéb bónuszokat, így kezdhetjük született nemesként, egyszerű zsoldosként, gazdag kereskedőként vagy épp nincstelenként is. Ha mindezzel elkészültünk egyedivé varázsolhatjuk harcosunk megjelenését, és indulhat a kaland.

mb01Adott egy térkép, amelyen bármerre haladhatunk csapatunkkal. Városok, falvak, karavánok, kastélyok, semleges és ellenséges csapatokkal futhatunk össze. A városokban üzletelhetünk, zsoldosokat fogadhatunk fel míg a falvakban önkénteseket toborozhatunk és élelmet vásárolhatunk. Minden település egy adott országhoz tartozik. A kastélyokban küldetéseket vehetünk fel az uraktól. Nem kell bonyolult feladatokra gondolni, parasztlázadások leverése, bűnözők felkutatása vagy épp futárfeladatok. Ha egy adott ország urainak és királyának több küldetést teljesítünk, egy idő után a király birtokot, nemesi rangot ajánl fel. Ekkor válunk hivatásos harcossá és vehetünk részt ország-ország elleni csatákban. A megszerzett falvak és kastélyok felett mi rendelkezhetünk. Építkezhetünk rajtuk, csapatokat állomásoztathatunk, stb.

A játék természetesen harcra van kiélezve. Érdemes végigvinni a tutorialt, mielőtt a csatamezőre merészkednénk, mert enélkül kellemetlen meglepetések érhetnek. Már csak azért is, mivel nincsenek varázslöttyök és életerőt feltöltő italok, így minden mozdulatot át kell gondolnunk. Nehéz részletezni a harc menetét. A belső és a külső nézet szabadon választható, és az irányítás az FPS játékokban megszokott WASD + egér irányítás. A velünk harcoló katonáknak parancsokat osztogathatunk az ütközet során a funkcióbillentyűk segítségével. Érdemes használni ezeket a parancsokat, hisz jártam már úgy, hogy az ellenséges lándzsások kilökték alólam lovamat, és kb. hatan körbevettek. Na ekkor jól jött a „follow me” parancs, hiszen a zsoldosaim amilyen gyorsan csak tudtak, kimentettek az ellenséges lándzsaerdőből!

mb92A valósidejű ütközetek során segítségünkre lesz a nem éppen túlbonyolított HUD, amely kijelzi életerőnket, közelharci támadáskor pedig a legközelebbi ellenséges egység felé mutató nyilakat jelenít meg. Ebből természetesen a támadó várható irányára is lehet következtetni. Íjászat vagy dobófegyverek használatakor természetesen bízhatunk a célkeresztben is. Így leírva bonyolultnak tűnhet a harc, de korántsem az. Könnyen, durván 20 perc alatt betanulhatók az alapfogások, utána már csak rajtunk múlik, hogy melyik fegyvernem finomságait vagyunk képesek elsajátítani. Szinte mindegyik fegyvernem eltérő stílust kíván meg. Nekem személy szerint a lovas-lándzsás harc nyerte el legjobban a tetszésemet. Nincs is hatásosabb egy lándzsáját előreszegező lovasrohamnál.

Mit csinál egy hivatásos harcos, ha épp nem háborúzik? Arénában méri össze erejét az ország többi harcosával. A játékban minden nagyobb város rendelkezik erre a célra épített létesítménnyel, amelyben egyaránt megfordulhatunk nézőként vagy éppen gladiátorként is. Természetesen fogadhatunk is mindkét esetben. Az arénaharcok hangulatát nagyon eltalálták a TaleWorldsnél. Többféle harc közül választhatunk, csapatos és páros harcot is vívhatunk. Minden esetben véletlenszerűen kapunk fegyvert és lovat. Ez utóbbit nem is mindig, így nem árt, ha képben vagyunk a gyalogos harcmodorban is.

A játék hangulatát nagyban befolyásolja az aláfestő zene, amely igazodik a szituációkhoz. Sajnos a korábbi béták zenéit nem ültették át a végleges verzióba, pedig igen egyedi és ötletes darabok voltak. Viszont emiatt ne keseregjünk, hiszen az új darabok már végre nem az elcsépelt és műanyag hangzású midivel kerültek be a játékba, hanem sok darabot valós zenekarral játszattak fel. Mi több, néhány zenét az Orosz Nemzeti Szimfonikus Zenekar szólaltat meg.

mb96Ez egy egyedülálló harci szimuláció, és RPG-elemekből összeállított nagyszerű játék. A fejlesztők minden tekintetben ötösre vizsgáztak. A M&B további erénye, hogy megfelelő programok és ismeretek segítségével szabadon módosítható. Már az első változatokhoz is több száz modul készült, beleértve az újratextúrázásokat, új küldetéseket és teljes konverziókat, mint pl. a keresztesháborúkat feldolgozó modulok, vagy épp az ókori hadviselést előtérbe helyező módosítások.

Végezetül engedtessék meg pár szó a lokalizációról. A honi CD Projekt talán egyik legigényesebb kiadványát foghatja kezébe a játékos, ha rászánja a pénzt. Korrekt feliratozás, szép csomagolás és részletes, olvasmányos, ízléses kézikönyv. Mindezek alapján az ára közel sem volt magas.

Somesz—

mountandbladecover_gamedroidím: Mount & Blade
Fejlesztő: TaleWorlds
Kiadó: Paradox Interactive
Honlap: http://taleworlds.com/
Stílus: szerepjáték, szimulátor

Ami tetszett:
egyedülálló harcrendszer
látványos csaták
igényes hazai kiadás

Ami nem tetszett:
hosszú távon monotonná válhat

5_4

No comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ahdicedit - ...A Friend recommended your blog [...]I am no longer certain the place you're getting your information, but great topic.[...]
  2. bahis siteleri - ...Websites you should visit [...]The whole look of your web site is fantastic, let well as the content material![...]
  3. bahis siteleri - ...For further Information click here [...]I am not positive where you are getting your info, however good topic.[...]
  4. viagra for sale - viagra for sale Mount & Blade | GameDroid
  5. best price cialis online - best price cialis online Mount & Blade | GameDroid
  6. tylenol extra strength 500 mg - tylenol extra strength 500 mg Mount & Blade | GameDroid
  7. generic viagra 100mg pills erections - generic viagra 100mg pills erections Mount & Blade | GameDroid

Leave a Reply