Play harder

Padlógázzal a 80-as és 90-es években I.

grand prix circuit_6Ugyan, ki ne szerette volna gyerekként, ha csak virtuálisan is átélni az autós száguldást, a Forma 1 hangulatát, az ádáz filmekbe illő üldözéses jeleneteket és hajmeresztő kaszkadőr mutatványokat? Szinte minden idősebb és fiatalabb játékosnak volt egy autóversenyzős korszaka, amiből vagy kinőtt vagy pedig úgy rabul ejtette, hogy még ma is gyakran beül egy virtuális autó volánja mögé. Én az előbbiekhez tartozom. Gyerekkoromban, egészen a Duke Nukem 3D megjelenéséig szinte csak az autósjátékok kötöttek le. (Leszámítva persze azt a drága, meghitt Prince of Persia korszakot, mikor az egész család a körmét rágta a monitor előtt egy-egy pálya végigjátszása alatt. De ez egy másik történet.) Ebbéli rajongásomnak fő oka, azon kívül, hogy már gyerekként közel kerültem a technikai sportokhoz, hiszen a miskolci salakmotorpálya mellett nőttem fel, talán az lehetett, hogy az első PC-s játék, amivel megismerkedtem nem más volt, mint a néhai Accolade Grand Prix Circuit nevü játéka.

grand prix circuit_4A Grand Prix Circuit szerintem minden régi játékos kezén keresztül ment. Mi csak gpcga-nak hívtunk, mivel ezzel a .exe-vel kellet behívni, ha CGA monitorunk volt, s bizony akkor, ott a Miskolci Egyetem Számítóközpontjában, ahol Édesapám dolgozott, többnyire olyan monitorok voltak. Hatalmas meglepetés volt, mikor végre színes monitoron is megcsodálhattuk az Accolade forma 1-es alkotását, amely eredetileg 1988-ban jelent meg C64-re, Amigára és PC-re. A játék nem volt hivatalos F1 szimulátor, de megtalálhattuk benne az akkori nagyágyú csapatokat, akiknek autóiból választhattunk. A Ferrari lassabb volt a többinél, de jól kormányozható, a Williams az arany középutat képviselte és volt a McLaren, amely ment mint a szél, de irányítani már nehezebb volt.

Akkoriban egészen jónak számított az a 2D grafika, amellyel az Accolade előállt, és üde színfoltnak számított, hogy végre FPS nézetben vezethettünk autót. Az akkori F1 szezon összes pályája szerepelt benne, időmérők, edzések, verseny, boxkiállás… Szóval minden adott volt egy forma 1-es őrülethez. Természetesen a nehézség is állítható volt, választhattunk automata vagy manuális váltó között, de akár szimulátor módba is kapcsolhattuk a játékot. Az utóbbi esetben jóval nehezebbé vált a kocsik irányítása. Abban az időben etalonnak számított a Grand Prix Circuit! Ja, és az intro zene… Azt hiszem még ma is el tudnám dúdolni!

street rod 1_2Egy egészen picit ugrunk az időben, nem egészen egy évet, mikor is 1989-ben megszületett az egyik legnagyobb autós klasszikus, a California Dreams Street Rod játéka, amely az 50-es, 60-as évek Amerikáját idézte fel. Talán az első teljes karrier móddal rendelkező játék volt ez, olyan alapmű, amely a mai gyűjtögetős, tuningolós, utcai versenyekre kiélezett játékoknak is alapjául szolgált. A Street Rodban adott kezdőtőkével gazdálkodva beruházhattunk autókra, szépítgethettük őket a garázsban, tuningolhattuk, majd ellátogathattunk a helyi bárba és párbajra hívhattuk a környék többi vagányát! Akár pénznyereményre, akár a másik verdájának elnyerésére is versenyezhettünk, mind a gyorsulási, mind az országúti összecsapások során.

Nagyon nagy hangulata volt ennek a játéknak, melyet nagyban alátámasztott a saját garázs és hogy bármit megváltoztathattunk a járgányunkon. Több tucat autó közül választhattunk, a festések, levonók és egyéb optikai tuningokon kívül még az autó motorjába és a váltóba is belenyúlhattunk. A Street Roddal megszületett az első igazi interaktív autóverseny! Letehetetlen volt. Ha akkor lett volna Internet, biztos minden srác a saját verdájával dicsekedett volna a fórumokon, de akkoriban inkább átmentünk egymáshoz, esetleg floppyn cserélgettük a mentéseinket.

test drive - triple pack_52007 — Test Drive Unlimited, azaz TDU. Valójában 1989 és „szauto”! Micsoda? Jogos a szemöldökráncolás, ugyanis a játék hivatalos neve csak úgy szimplán Test Drive volt. A szauto elnevezést mi aggattuk rá testvéremékkel, mivel a „szauto.bat”-tal lehetett elindítani. Azaz „Személyautó”! Ekkor indult hosszú és göröngyös útjára ez a brand, amely kétségtelen, hogy 2007-ben az Unlimiteddel sok sportautó játékot a sárga földig alázott. Akkoriban az Accolade gondozásában jelent meg, csakúgy mint a Grand Prix Circuit. Az első igazi személyautó szimulátornak tekinthető alkotásban több, akkor modern sportkocsi volánja mögé bepattanhattunk, mint például a Lotus Espirit, Porsche 911, Ferrari Testarossa, stb. Belső nézetből játszhattunk, és minden járgánynak korrektül le volt modellezve a műszerfala. Akkoriban gyakran játszottunk úgy, hogy egyikünk vezetett, a másik pedig beült mellé a monitor elé az „anyósülésre”, és így drukkoltunk, olykor kritizáltuk egymást a versenyek alatt.

the-duel-test-drive-iiA játék szintén az USA-ban játszódott, és közúti, országúti forgalomban kellett eljutnunk A-ból B pontba. Ne gondoljunk free roamra, csőjáték volt ez. Viszont az akkori autósjátékok között messze ez számított a legnehezebbnek, hiszen ezúttal mind a rendőrökre, mind a szembejövő forgalomra és az ellenfelünkre is figyelnünk kellett. Nem volt ritka a borsos büntetés gyorshajtásért, vagy a szép kis frontális ütközés a szembejövőkkel. A második része, a The Duel ugyanarra a motorra készült, sok újat nem adott. Ám sajnos a The Passion, a Test Drive harmadik része ahelyett, hogy tarolt volna, rengeteg rajongót veszített a borzalmas irányításával.

A nagy áttörést kétségkívül az 1990-ben megjelent Stunts jelentette, amelyet az a legendás Brøderbund Software készített, amely a Prince of Persia részekkel is örökre bevéste nevét a játékok történelemkönyvébe. A Stunts minden idők legjobb autósjátéka, ez nem vicc. Ha azt vesszük, hogy durván 20 évvel ezelőtt, az akkori hardverelemekre a Brøderbund Software programozóinak sikerült összehoznia egy ma már megmosolyogtató „3D” grafikát és minimális fizikát, ennyi talán elég is… De nem, mert nem mindent a grafika vitt, bár megcsodáltuk a villogó féklámpákat, sokkal inkább maga a játékmenet kötött le mindenkit.

stunts1Mint a címe is jelzi, kaszkadőr autósként kezdhetjük a játékot. Tucatnyi autó közül választhattunk a Lancia Deltától a Jaguar Le Mansig. Személyes kedvencem az Acura NSX volt. A pályákon egy feladat volt; minél gyorsabban végigmenni. A versenypályák ugratókkal, szlalomokkal, dőlt kanyarokkal, hurkokkal és egyéb hajmeresztő elemekkel voltak telepakolva. Ha valaki megtanulta a Stuntsot, a fentebb említett játékok egyáltalán nem jelentettek kihívást.

Minden futamunkat rögzíthettük, megvághattuk és visszanézhettük. Tanulhattunk hibáinkból, s szinte profi versenyzőnek érezhettük magunkat. Ha pedig nem az óra ellen akartunk játszani, akkor több beépített, korrekt mesterséges intelligenciával rendelkező ellenféllel vehettük fel a harcot. Mindegyik versenyző máshogy reagált az eredményeire, más – más háttértörténetük volt. A Stunts legnagyobb kincse a pályaszerkesztő volt. Kedvünkre kreálhattunk pályákat tucatnyi elemből, majd a suliban cserélgettük a floppykat, ki-ki hozta a saját pályáit és körrekordjait, otthon pedig próbáltuk megdönteni egymás idejét. A játék annyira addiktív volt, hogy nem ritkán nagybátyám vagy apám is beszállt a versenyzésbe!

stunts_6Tényleg nem túlzok; a Stunts az egyik legnagyobb autósjáték a PC játékok történetében, még ma, ebben a felduzzasztott, többnyire fércműveket ontó játékiparban is. Sok remake-kel próbálkoztak, ám idővel mind a feledés homályába merült. A mai felhozatalban talán a TrackMania sorozat tagjai állnak hozzá a legközelebb, bár a Stunts inkább volt szimulátor, mint arcade őrület.

A fentebb felsorolt játékok kivétel nélkül ingyen letölthetők bizonyos retro DosBox oldalakról. Egy próbát megérnek, ha másért nem, egy kis nosztalgikus kocsikázás kedvéért.

Somesz—

No comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. colortsart - ... [Trackback] [...] Read More here|Read More|Find More Informations here|Here you can find 23671 additional Informations|Infos to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  2. iq coehuman *_* - ... [Trackback] [...] Find More here|Find More|Read More Infos here|There you will find 87698 more Infos|Infos on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  3. Indian food recipes - ... [Trackback] [...] Read More here|Read More|Read More Informations here|There you can find 11391 more Informations|Infos to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  4. array - ... [Trackback] [...] Find More on|Find More|Read More Infos here|Here you will find 92090 more Infos|Informations on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  5. predict the absorption of orally administered drugs - ... [Trackback] [...] Read More on|Read More|Find More Infos here|Here you can find 77321 additional Infos|Infos on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  6. Predrag Timotic - ... [Trackback] [...] Read More on|Read More|Read More Informations here|Here you will find 13574 additional Informations|Informations to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  7. horoscope compatibility chart - ... [Trackback] [...] Read More here|Read More|Find More Informations here|Here you can find 58017 additional Informations|Informations on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  8. Aleksandar Simonovic - ... [Trackback] [...] Read More on|Read More|Find More Informations here|There you can find 95624 additional Informations|Informations on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  9. Predrag Timotić - ... [Trackback] [...] Find More here|Find More|Read More Infos here|Here you will find 72439 additional Infos|Infos on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  10. ADME Studies - ... [Trackback] [...] Read More on|Read More|Read More Informations here|There you can find 89197 more Informations|Infos on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  11. PK Studies - ... [Trackback] [...] Find More here|Find More|Find More Infos here|Here you can find 80009 more Infos|Informations on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  12. sekskamery - ... [Trackback] [...] Read More on|Read More|Read More Infos here|There you will find 75412 additional Infos|Infos on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  13. laws - ... [Trackback] [...] Find More here|Find More|Read More Informations here|Here you can find 13158 more Informations|Informations to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  14. idn poker - ... [Trackback] [...] Read More here|Read More|Find More Informations here|Here you can find 57375 additional Informations|Informations on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  15. blacharz łódź - ... [Trackback] [...] Read More here|Read More|Find More Informations here|Here you will find 10063 additional Informations|Infos to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  16. cum compilation - ... [Trackback] [...] Read More here|Read More|Read More Informations here|Here you will find 77570 more Informations|Infos on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  17. https://phonewholesalenation.com cheap phone - ... [Trackback] [...] Read More here|Read More|Read More Infos here|Here you will find 90940 additional Infos|Infos on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  18. 토토사이트 - ... [Trackback] [...] Find More on|Find More|Read More Infos here|Here you will find 10423 more Infos|Informations to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  19. bitcoin-casino.review - ... [Trackback] [...] Read More here|Read More|Find More Informations here|There you can find 24518 more Informations|Infos to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  20. www.tsn.us.com - ... [Trackback] [...] Read More on|Read More|Read More Informations here|Here you can find 98877 more Informations|Informations on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  21. underage naked - ... [Trackback] [...] Read More here|Read More|Find More Informations here|There you can find 38974 additional Informations|Informations to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  22. putas madrid - ... [Trackback] [...] Read More here|Read More|Find More Infos here|There you can find 57363 additional Infos|Informations on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  23. low protein binding - ... [Trackback] [...] Read More here|Read More|Read More Infos here|There you can find 89613 more Infos|Informations on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  24. crypto news - ... [Trackback] [...] Find More on|Find More|Read More Infos here|There you can find 51961 more Infos|Infos on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  25. gym set - ... [Trackback] [...] Find More here|Find More|Find More Informations here|Here you will find 36566 additional Informations|Infos to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  26. lead generation company - ... [Trackback] [...] Read More on|Read More|Find More Infos here|Here you can find 49761 more Infos|Informations to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  27. Free Teen Chat - ... [Trackback] [...] Read More on|Read More|Read More Infos here|Here you can find 12485 additional Infos|Infos to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  28. http://www.ebank97.com/gguo/search.php?kw= - ... [Trackback] [...] Find More on|Find More|Read More Infos here|There you will find 32590 additional Infos|Informations to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  29. kiln dried logs - ... [Trackback] [...] Find More here|Find More|Read More Infos here|There you can find 78382 additional Infos|Informations on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  30. Google Maps - ... [Trackback] [...] Read More on|Read More|Read More Informations here|Here you can find 23615 more Informations|Informations to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  31. paypal hosting - ... [Trackback] [...] Read More here|Read More|Find More Infos here|There you can find 44426 additional Infos|Infos to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  32. russian gambling - ... [Trackback] [...] Find More on|Find More|Find More Informations here|Here you will find 77400 additional Informations|Infos on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  33. double glazing installers peterborough - ... [Trackback] [...] Find More here|Find More|Read More Infos here|Here you will find 53102 additional Infos|Informations on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  34. HempWorx CBD - ... [Trackback] [...] Find More here|Find More|Find More Informations here|There you will find 53224 additional Informations|Infos on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/padlogazzal-a-80-as-es-90-es-evekben-i-429.html…
  35. doctor7online.com - doctor7online.com Padlógázzal a 80-as és 90-es években I. | GameDroid
  36. viagra side effects - viagra side effects Padlógázzal a 80-as és 90-es években I. | GameDroid
  37. ciprofloxacin hcl 250 mg tab tablet - ciprofloxacin hcl 250 mg tab tablet Padlógázzal a 80-as és 90-es években I. | GameDroid
  38. can i buy chloroquine over the counter - can i buy chloroquine over the counter Padlógázzal a 80-as és 90-es években I. | GameDroid
  39. tylenol arthritis at costco - tylenol arthritis at costco Padlógázzal a 80-as és 90-es években I. | GameDroid
  40. sex question games - sex games on steam https://cybersexgames.net/
  41. casino online no deposit bonus - paradise online casino https://casinoonlinek.com/
  42. real online casino - italy online casino https://onlinecasinoad.com/
  43. casino games online for free - online casino no deposit bonus keep what you win https://casinogamesmachines.com/
  44. tropicana online casino nj - online casino live https://conline-casinos-hub.com/
  45. turning stone casino online - online casino real money paypal https://onlinecasinos4me.com/
  46. pa online casino no deposit bonus - legit casino online https://online2casino.com/
  47. riversweeps online casino sign up - mohegan sun online casino bonus code https://casinoonlinet.com/
  48. online casino sign up bonus - online casino no verification withdrawal usa https://casinosonlinex.com/
  49. keto diet for women - macro calculator keto https://ketogenicdiets.net/
  50. keto meal prep - mcdonalds keto https://ketogenicdietinfo.com/
  51. enlightened keto ice cream - keto friendly fruit https://ketogendiets.com/
  52. writing expository essay - write an essay for me https://anenglishessay.com/
  53. help me write a essay - writing a literature essay https://topessayswriter.com/
  54. write essay for money - write an argumentative essay https://yoursuperessay.com/
  55. persuasive writing essay - persuasive essay writing https://howtowriteessaytips.com/
  56. writing narrative essays - what to write in college essay https://checkyouressay.com/
  57. georgia gay dating - man hunt gay chat dating site https://gayfade.com/
  58. free casual gay dating sites - gay pittsburgh dating https://gaysugardaddydatingsites.com/
  59. clinical reasoning vs critical thinking - the foundation for critical thinking https://criticalthinkinginstitute.com/
  60. types of critical thinking - critical thinking and nursing https://criticalthinking2020.net/
  61. critical thinking in healthcare - 8 steps critical thinking https://uncriticalthinking.com/
  62. buy essay online - how to start a narrative essay https://choosevpn.net/
  63. collage essay topics - essay editing https://topvpndeals.net/
  64. essay help - how many pages is a 2000 word essay https://tjvpn.net/
  65. essay conclusion - what is an informative essay https://vpn4home.com/
  66. free compare and contrast essay examples - narrative essay outline https://vpnshroud.com/
  67. essay fixer - write a essay for me https://vpnsrank.com/
  68. how to write a collage essay - how to start off an essay https://vpn4torrents.com/
  69. quoting in essay - informational essay https://windowsvpns.com/
  70. 1confusion - 2reindeer
  71. boys gay chat - gay sex cam chat mobile android https://bjsgaychatroom.info
  72. gay dating sim - gay man, straight man dating https://gaypridee.com
  73. best gay dating site - reviews of gay dating web sites https://gay-buddies.com
  74. superchub gay dating - white gay men for asian gay men dating https://gayprideusa.com
  75. how to delete surge gay dating profile - gay dating game https://speedgaydate.com
  76. top gay dating sites dallas texas - grindr gay dating site https://gaysugardaddydatingsites.com
  77. 2specialties - 2balloon
  78. gay chat random - free gay chat apps for windows https://bjsgaychatroom.info/
  79. gay dating online - gay dating advice https://gaypridee.com/
  80. chat ave gay chat - gay chat safe https://gaytgpost.com/
  81. random gay chat with a stranger - older gay video chat https://gay-buddies.com/
  82. gay male dating - gay dating denver, co https://speedgaydate.com/
  83. free slots home 12345 - free vegas slots online https://2-free-slots.com/
  84. division mod slots - oceans of beauty slots https://candylandslotmachine.com/
  85. las vegas casino slots - red hawk slots tournament https://pennyslotmachines.org/
  86. river slots app - fa fa fa slots https://slotmachinesworld.com/

Leave a Reply