Play harder

Szerkesztői jegyzet: Merre jársz, CRPG?

Összefutottam tegnap egy sráccal, ismerős ismerőse, fiatalka még. Beszélgettünk egy darabig, főként játékokról, és kiderült, hogy idézem: „Még csak egy RPG-vel játszottam, a Diablo II-vel.”

Közöltem, hogy tudtommal az nem RPG, csak színesebbé tették a karakterfejlesztéssel. Erre: De ki a fasz vagyok én, hogy jobban tudom? Mondom neki senki, senki, nyugi, akkor legyen RPG a Diókettő. Ennyiben maradtunk.

De tényleg, ki is vagyok én, hogy véleményt nyilvánítsak? A srác úgy tizenhat lehetett, én nagyjából tizennyolc éve foglalkozom szerepjátékokkal papíron. A szekrényeimben ma is ott pihen nagyjából 20-22 különböző papíros RPG és talán 5-6 stratégiai játék, némelyik saját, időtől fakuló kézírásommal, mivel az eredetit csak kölcsönkértem, amíg lefordítottam.

akalabeth_GDÁm ami a GD és olvasói szempontjából talán mérvadóbb, hogy a CRPG-k sem várattak magukra sokáig. Valamikor harmadikos szakközepes koromban kaphattam azt a 286-ost, amit apámék egy rúd házilag készített szalámiért vettek, és aki összerakta, az egy fekete-fehér, kisképernyős Unoszty tévét buherált meg, hogy a négyszínű CGA kártya elfogadja monitornak. Gyakorlatilag 16 szürke árnyalatot simán ki lehetett erőszakolni belőle. Na ez látott sok érdekességet, a Stunt és a PoP 1-2 mellett olyan nyalánkságokat is, mint az Ultima IV, a Death Knights of Krynn és az Eye of the Beholder legalább két része.

Szóval lehet, hogy van némi alapja a véleménynyilvánításnak, legalábbis az én oldalamon. Nuh, de legyen elég ennyi a személyes sirámmal keretezett bemutatkozásból! Inkább jöjjön a nosztalgia!

A CRPG megteremtőjének Richard Garriott számít az Akalabeth című aranyosságával, ami gyakorlatilag egy fekete háttéren legfeljebb tíz fehér vonalból összeállított, pálcikaemberes dungeon-játék volt. Ebből azután kifejlődött még kilenc Ultima rész, amelyből a leghíresebbek egyikének számító négyest megtaláljátok Kutyuséknál (www.homeoftheunderdogs.net) felújított változatban. Win7-re nem garantálom az indulását, de azt igen, hogy ha megy, akkor megtudhatjátok belőle, milyen papíron szerepjátékot játszani. Vegyük csak azt a momentumot, hogy a beszélgetésekhez akár teljes angol mondatokat is begépelhetsz. (Persze, a cselesek és a lusták idővel kitapasztalják ― vagy keresnek egy leírást ― a használható kulcsszavakat, de abban mi az élvezet?)

Ultima4_GDPersze, a fentebbi címek előtt már létezett a műfaj, de ezekből is kiderül, hogy valaha vagy az számított CRPG-nek, ami egy papíros szerepjáték rendszerén és/vagy világképén alapult, vagy ami megütötte a papíros játékok szintjét. Az előbbi kategória kiváló példái a Dragonlance játékok, amely világkép a D&D egyik örök favoritjának tűnik, nem kicsit a Weiss-Hickmann-féle tökéletes könyvtrilógiának köszönhetően.

A másik favoritot, a Forgotten Realms világképet ugyancsak a kilencvenes években futtatta fel a digitális színtéren az Eye of the Beholder. Minden jog a Strategic Simulations Inc. kezében volt, és bizony az SSI játékok megérték a maguk árát. A cég gyakorlatilag az adott technikai szinten elérhető maximumot nyújtotta az AD&D rendszer és hangulat képernyőre konvertálása terén. Ehhez a programozói gárdához köthető még a Pool of Radiance és a stratégia öregebb kedvelői által talán ismert Panzer General is. Meg még vagy száz cím, mielőtt a cég előbb a Mindscape, azután a Mattel, végül az Ubi részévé vált, akik aztán szépen nyugdíjba is küldték a brandet.

Az utolsó felvásárlás 2001-ben, azaz kilenc éve történt, és nézzük meg, mit dob ki az Ubi boltja RPG cím alatt: Beyond Good & Evil, Lost, CSI, Catz, Dogz, Horsez, Grey’s Anatomy, Dark Messiah. Nem akarok szmájlikat tenni a cikkbe, de szerintem érthető, ha ideképzelek néhány hüledező, szemforgató kis arcot.

Lépjünk át más nosztalgikus portálkövekre, ha szabad ilyen műstílusosan és mesterkélten fogalmaznom! Igen, igen, jól gondoljátok, kedves „öregek”, a Baldur’s Gate-ről és társairól van szó, azaz a második részről, a Planescape: Tormentről, az Icewind Dale-ről. Szép kis akció-RPG felhozatal volt ez annak idején, és a szociális terep háttérbe szorulásáért egyértelműen az alapként felhasznált papíros eredetű szabályrendszert okolhattuk, amelynek a nevét már nem írom ide többször, fentebb megtörtént. A CRPG-fanok akkor mennybe menesztették a BioWare-t, és azóta is szeretik ott tartani, pedig nem biztos, hogy megérdemli.

arkania_GDMert hát valljuk be, Shepard parancsnok a maga egyszerű kis karakterfejlesztésével és tízes skálán kettest érő szociális környezetével (a Mass Effectben gyakorlatilag semmilyen befolyást nem gyakorolhatsz a sztorira) hiába kínál feszes, pörgős, sztori alapú akciójátékot, RPG-ként emlegetni kissé túlzás. Na meg klónozták és egyszerűsítették a második részhez. Ha ehhez hozzávesszük az előtte kiadott Jade Empire-t, akkor kezd már derengeni, hogy itt korántsem egyedi alapötletekből, hanem egy jól működő receptből dolgoznak a készítők. Félreértés ne essék; nem szólom meg ezeket a játékokat ― akció-kaland kategóriában valóban kiemelkedőek, de ne nevezzük már lónak a szamarat, azaz ne verjük át a szerepjáték-élményre vágyakozókat azzal, hogy kibővítjük a „CRPG” fogalmát! A Dragon Age már felcsillant valamiféle reményt, de sajnos a BW valahogy képtelen túllépni azon a mozzanaton, hogy a hős az, aki kismillió ellenfelet le tud ölni a kalandjai során. Pedig annak idején, a Tormentben egy eszes karakterrel még számos helyzetet meg lehetett oldani harc nélkül.

A BW mellett az Attic próbálkozott még be a német D&D-ként emlegetett Drakensang világával és a Realms of Arkania trilógiával. A BioWare játékai mellett nem csoda, hogy háttérbe szorult ez a sorozat, de erre később is találunk majd példát. Igazi egyediséggel a kilencvenes évek második felében, a retro-futurizmus egyik előfutáraként felbukkant Fallout tudott szolgálni, ezáltal pillanatok alatt felverekedte magát a fentebb felsorolt fantasy sikerek melletti trónszékekre. Az első és a második rész az Interplay nevéhez fűződik, amely csapatról két dolgot érdemes tudni: a játékaik hírhedten bugosak és híresen ötletesek voltak.

Arcanum_GDEzt bizonyítja az Arcanum is, amelyben a Fallout szabályrendszerének igen jól kidolgozott továbbgondolásával láttak el egy fantasy/gőzpunk keverék világképet. Vadul hangzik? Az is. Elég annyit megemlíteni még róla, hogy ez az egyetlen olyan játék a világon, amelyben a párbeszédek kiindulási alapjában benne foglaltatik a karaktered faja, neme, szépsége, karizmája, intelligenciája, jelleme, háttere, és mágia/technika terén való irányultsága. (Hiányérzetem van; lehet, hogy kihagytam valamit?)

Azután szépen csendben átsétáltunk a kétezres évekbe és sírt a szánk, hogy miért nincs normális CRPG a piacon. A haverjaim még öt év múlva is a Fallouttal és a Baldur’s Gate-tel játszottak (ez utóbbin nagyot dobott a netes támogatás), mert a BioWare-féle Neverwinter Nights megint csak akció-kalandjáték lett. Jó, oké, D&D alappal készült, tehát nem is vártunk nagyon mást, de abban azért reménykedtünk, hogy a második részben majd lesz némi szociális oldal is, illetve talán kibővülnek a lehetőségek.

Főként azután, hogy az NWN első részével egy évben jelent meg a Morrowind és kicsivel előbb a Gothic. Hosszan lehetne értekezni róla, hogy mennyire sokat ért az előbbiben a Speech, azaz beszéd jártasság, illetve mennyire volt interaktív a környezet az utóbbiban. Röviden a lényeg: volt honnan tanulni, de az NWN 2 mégis olyan unalmas lett, hogy nem tudtam végigjátszani ― tipikus „monszter-tépé-artifakt” játék, ahogy mifelénk jellemzik az ilyeneket.

VanBuren_GDAz effajta játékok lényegét és legjobb paródiáját még sok évvel korábban, az első internetes fantasy és RPG magazinok (akkoriban ez még annyira új volt, hogy a fantáziátlan „Net-Újság” címmel is kíváncsiságot ébresztett az emberekben) egyikében adta meg egy ismerősöm (igen, nekem is jelent meg benne cikkem) a következő párbeszéddel:

Hol?

A hegyekben.

Mi?

Sárkány.

Mennyiért?

100 arany per fő.

Oké, készítsd a jutalmat, holnap hozzuk a fejét.

Szem elől tévesztve az eddigi laza időrendet és szem előtt tartva a terjedelmet ugorjunk a dolog végére! Egyértelmű, és az MMO-korszak naponta bővülő terméklistája is tökéletesen alátámasztja, hogy az akció minden másnál eladhatóbb. Ebből a szempontból nézve nem csoda, hogy a CRPG műfaj elkurvult, és az egekig kell magasztalnunk az olyan ritka gyöngyszemeket, mint a Fallout 3, a The Witcher és a Fable. Mindegyik a maga jogán, egyedi világképpel és szabályrendszerrel hódította meg a rajongói szíveket.

BaldursGate_GD(Mielőtt valaki túlzott kritikai hajlamokat érez magában ezzel kapcsolatban, közlöm, hogy a Dragon Age a marketing miatt maradt ki a felsorolásból. Ugyanis a BW azzal kezdte, hogy elterjesztette: a Baldur’s Gate szellemi örököséről van szó. Ha ez igaz, akkor modernizálásnak, ha nem, akkor trónbitorlónak számít. Egyik esetben sem nevezhető egyedinek, még ha szépen ki is lett dolgozva.

Sőt; sok minden más is kimaradt, még jóval fentebbről, mint például a Final Fantasy eredetileg konzolos, de PC-re is átportolt részei, vagy a Might and Magic sorozat. Az ok igen egyszerű: most én nem ismeretterjeszteni szándékozom itt.)

Nem akarok válaszokat adni. Igazán kapni sem, mert tartok tőle, hogy a válaszok nem a reményeimet, hanem a félelmeimet igazolják. Ellenben a kérdéseket szívesen felteszem, így, megválaszolatlanul:

Ha ennyire keresni kell az egyediséget az utóbbi idők felhozatalában, akkor mégis, hová tartasz, merre jársz, kedves CRPG?

Garcius

No comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. backlink - ... [Trackback] [...] Read More here|Read More|Read More Informations here|Here you will find 77323 more Informations|Infos on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  2. premature ejaculation cure - ... [Trackback] [...] Find More on|Find More|Find More Informations here|Here you will find 58318 more Informations|Informations on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  3. sciroxx steroids - ... [Trackback] [...] Find More here|Find More|Find More Infos here|Here you will find 51078 more Infos|Informations on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  4. payday loans - ... [Trackback] [...] Find More here|Find More|Find More Infos here|There you can find 93159 more Infos|Infos on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  5. Corporate Reputation Management - ... [Trackback] [...] Find More on|Find More|Read More Informations here|Here you will find 95024 more Informations|Infos on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  6. copy trading binary - ... [Trackback] [...] Find More here|Find More|Find More Informations here|Here you can find 81045 more Informations|Infos on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  7. Predrag Timotić - ... [Trackback] [...] Find More here|Find More|Read More Informations here|There you will find 97678 additional Informations|Infos on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  8. resource - ... [Trackback] [...] Read More here|Read More|Find More Infos here|Here you can find 53984 additional Infos|Informations on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  9. Get More Info - ... [Trackback] [...] Read More here|Read More|Read More Infos here|There you can find 81981 more Infos|Informations on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  10. 안전놀이터 - ... [Trackback] [...] Read More on|Read More|Read More Infos here|Here you will find 61454 more Infos|Informations on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  11. http://bitcoincasino.today/how-does-bitcoin-casino-operate/ - ... [Trackback] [...] Read More on|Read More|Find More Informations here|There you can find 34637 more Informations|Infos to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  12. Get More Information - ... [Trackback] [...] Read More here|Read More|Find More Informations here|Here you will find 31738 additional Informations|Informations to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  13. new casinos NZ - ... [Trackback] [...] Find More here|Find More|Find More Infos here|Here you will find 28577 more Infos|Infos to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  14. important site - ... [Trackback] [...] Find More here|Find More|Read More Informations here|Here you will find 82710 additional Informations|Informations on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  15. printed yoga matt - ... [Trackback] [...] Find More on|Find More|Find More Informations here|Here you will find 58724 more Informations|Informations on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  16. fuck islam - ... [Trackback] [...] Read More on|Read More|Read More Informations here|There you will find 32671 additional Informations|Infos to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  17. Best online casino reviews in New Zealand - ... [Trackback] [...] Read More here|Read More|Find More Infos here|Here you can find 68480 more Infos|Infos on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  18. Free UK Chat Rooms - ... [Trackback] [...] Read More here|Read More|Find More Infos here|There you can find 26249 additional Infos|Informations to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  19. PK screening tests - ... [Trackback] [...] Read More on|Read More|Read More Infos here|There you can find 74424 additional Infos|Infos on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  20. click - ... [Trackback] [...] Read More here|Read More|Find More Informations here|There you will find 65441 more Informations|Informations on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  21. underage naked - ... [Trackback] [...] Find More here|Find More|Read More Informations here|There you can find 49818 more Informations|Informations to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  22. buy clomid - ... [Trackback] [...] Read More here|Read More|Find More Informations here|There you can find 33540 additional Informations|Informations to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  23. gym weights - ... [Trackback] [...] Find More on|Find More|Read More Informations here|Here you can find 18095 additional Informations|Infos to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  24. bulk PK studies outsourcing - ... [Trackback] [...] Find More on|Find More|Read More Informations here|There you will find 50995 additional Informations|Infos on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  25. Free Teen Chat - ... [Trackback] [...] Find More on|Find More|Read More Informations here|Here you can find 1089 additional Informations|Infos to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  26. 未滿20貸款買車 - ... [Trackback] [...] Read More here|Read More|Find More Informations here|Here you can find 78105 additional Informations|Informations on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  27. Newer Movies - ... [Trackback] [...] Find More on|Find More|Find More Infos here|There you can find 9232 more Infos|Infos to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  28. custom domestic cleaning - ... [Trackback] [...] Read More here|Read More|Find More Infos here|There you can find 67980 more Infos|Infos on that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  29. paypal hosting - ... [Trackback] [...] Read More on|Read More|Read More Infos here|Here you will find 49490 more Infos|Infos to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  30. weber state student housing - ... [Trackback] [...] Find More on|Find More|Find More Informations here|Here you will find 42528 more Informations|Informations to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  31. kejira.com - ... [Trackback] [...] Find More here|Find More|Find More Informations here|There you will find 2595 more Informations|Informations to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  32. comfree ottawa listings - ... [Trackback] [...] Read More on|Read More|Read More Informations here|Here you can find 24574 additional Informations|Informations to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  33. DMPK studies - ... [Trackback] [...] Find More here|Find More|Find More Informations here|Here you will find 48083 additional Informations|Infos to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  34. website - ... [Trackback] [...] Read More on|Read More|Find More Infos here|There you can find 22934 additional Infos|Infos to that Topic: gamedroid.sfportal.hu/szerkesztoi-jegyzet-merre-jarsz-crpg-52.html…
  35. where to buy chloroquine - where to buy chloroquine Szerkesztői jegyzet: Merre jársz, CRPG? | GameDroid
  36. where to buy careprost online - where to buy careprost online Szerkesztői jegyzet: Merre jársz, CRPG? | GameDroid
  37. droga5.net - droga5.net Szerkesztői jegyzet: Merre jársz, CRPG? | GameDroid
  38. cialis coupon walgreens - cialis from india cialis daily use buy online
  39. generic cialis tadalafil - online cialis cialis dosage
  40. buy viagra online - canadian viagra canadian viagra
  41. order viagra online - canadian viagra viagra online
  42. viagra without prescription - buy viagra canadian viagra
  43. buy viagra - sildenafil viagra cheap
  44. non prescription viagra - cheapest generic viagra buy viagra
  45. cialis online - cialis online Szerkesztői jegyzet: Merre jársz, CRPG? | GameDroid
  46. where can i buy viagra online - viagra for sale in texas canada pharmacy viagra
  47. cialis getting pregnant - generic cialis from canada ingredients in cialis
  48. viagra generic - best price on pzier viagra viagra alternative pills
  49. buy cialis nz - cialis spray cialis kidney disease
  50. cialis upset stomach - cialis super active review cialis bathtub symbolism
  51. viagra price in malaysia - viagra online canada viagra light
  52. how to get viagra sample - viagra kako deluje viagra professional scam
  53. discount generic viagra - generic viagra mastercard accepted viagra long term effects
  54. viagra results before and after - viagra 50mg vs 100mg better than viagra
  55. cialis ireland - cialis professional uk canadian pharmacy online cialis
  56. generic viagra 100mg price - viagra tabs what does viagra do
  57. viagra in cyprus - buying viagra in dubai where to buy viagra in philippines
  58. where to buy viagra in los angeles - how to take viagra soft tabs viagra online without prescription canada
  59. viagra 75mg usa - buy viagra pharmacy price of viagra tablets in india
  60. how to buy cialis in medellin - what is cialis for is buy cheap cialis online legit
  61. generic viagra vs viagra - buying viagra online ireland online viagra prescriptions
  62. buy teva generic viagra - buy viagra discreetly online uk is it safe to buy viagra without prescription
  63. best canadian pharmacy to buy viagra - zenegra generic viagra can u buy viagra without a script
  64. buy generic 2.5 cialis singapore pharmacy - can i buy cialis over the counter at walmart where can i buy cialis for the best price
  65. fast acting viagra - viagra cheap buy viagra las vegas
  66. pharmacy rx one viagra - overnight delivery of viagra female viagra pill
  67. buy furosemide online - buy lasix online usa buy 40mg lasix online
  68. childhood sex games - animated furry sex games https://cybersexgames.net/
  69. online casino no deposit bonus codes - riversweeps 777 online casino app https://casinoonlinek.com/
  70. cabaret club online casino - wind creek online casino https://onlinecasinoad.com/
  71. star casino online - biggest online casino bonus https://conline-casinos-hub.com/
  72. new pa online casino - maryland live casino online gambling https://online2casino.com/
  73. resorts online casino - windcreek casino online https://casinoonlinet.com/
  74. new online casino with free signup bonus real money usa - slot casino online https://casinosonlinex.com/
  75. keto lunch recipes - keto chocolate pudding https://ketogenicdiets.net/
  76. keto daily - tomatoes on keto https://ketogendiet.net/
  77. keto friendly foods - keto recipes for dinner https://ketogenicdietinfo.com/
  78. keto alcohol drinks - keto popsicles https://ketogendiets.com/
  79. writing a reflective essay - writing good essay https://anenglishessay.com/
  80. write compare and contrast essay - write an essay for me https://yoursuperessay.com/
  81. write college essays for money - what to write my college essay about https://howtowriteessaytips.com/
  82. argumentative essay writing - writing essay online https://checkyouressay.com/
  83. gay dating in real life reddut - gay sneaker dating https://gayprideusa.com/
  84. russian gay dating - gay dating malaysia https://gaysugardaddydatingsites.com/
  85. best books on critical thinking - winningham's critical thinking cases in nursing https://criticalthinkingbasics.com/
  86. what critical thinking - critical thinking scenarios https://criticalthinkinginstitute.com/
  87. component of critical thinking - critical thinking essay examples https://criticalthinking2020.net/
  88. four beginning stages of critical thinking - critical thinking movie https://uncriticalthinking.com/
  89. sat essay prompts - importance of education essay https://topvpndeals.net/
  90. essay reader - argumentive essay topics https://thebestvpnpro.com/
  91. outline for literary analysis essay - essay how many words https://vpn4home.com/
  92. thesis statement for compare and contrast essay - how long is a 2000 word essay https://vpnsrank.com/
  93. apply essay - define essay https://vpn4torrents.com/
  94. conclusion essay - rhetorical analysis essay example (pdf) https://windowsvpns.com/
  95. 2maintenance - 3superlative
  96. gay dating long term relationship oriented guys into spanish - gay dating sites for kids 10-14 https://gaypridee.com
  97. gay redneck dating - on line gay dating https://gay-buddies.com
  98. steve cardenas dating gay - gay dating sites for seniors https://gayprideusa.com
  99. dating gay strippers pros and cons stories - leather men gay minneapolis dating https://speedgaydate.com
  100. military gay dating - gay black dating apps https://gaysugardaddydatingsites.com
  101. 1lighten - 2incentive
  102. free gay chat fcn - chat random gay chat https://bjsgaychatroom.info/
  103. tucson free local gay only dating sites - gay dating sites for kids 10-14 https://gaypridee.com/
  104. gay widow chat site - gay chat safe https://gay-buddies.com/
  105. free gay men dating sites missouri - senior gay women dating sites https://speedgaydate.com/
  106. ivermectin 6mg dosage - stromectol lotion ivermectin 10 mg
  107. generic name for ivermectin - stromectol covid stromectol sales
  108. tadalafil citrate - cialis prescription australia citalis
  109. where can i buy viagra over the counter in usa - plant viagra viagra jokes
  110. ivermectin cream canada cost - buy ivermectin on line ivermectin australia
  111. ivermectin trial - stromectol prices ivermectina 6mg for sale
  112. can i buy albuterol otc - fentanyl homepage
  113. covid protocol - how to get ivermectina frontline critical care alliance
  114. flcc email - imask flcc.net
  115. what slots pay the most - 888 free slots machine https://2-free-slots.com/
  116. double down slots - dnd spell slots https://freeonlneslotmachine.com/
  117. 10000 slots youtube - monopoly slots/pogo https://candylandslotmachine.com/
  118. viva slots vegas free - scatter slots https://slotmachinesworld.com/
  119. i-mask - covid protocols dr. kory
  120. buy ivermectin stromectol - ivermectine kopen cost of ivermectin cream
  121. stromectol 0.5 mg - ivermectin 0.5% brand name ivermectin oral solution
  122. ivermectin price canada - ivermectin tablet price stromectol 3mg tablets
  123. ivermectin cost - ivermectin 4000 mcg ivermectin 80 mg
  124. ivermectin - ivermectin 8000 mcg ivermectin 6
  125. stromectol for sale - stromectol price stromectol for sale
  126. where to get ivermectin - flccc ivermectin buy ivermectin online

Leave a Reply