Play harder

The Witcher 2

Kill it GeraltNéha a kockának eszébe jut a kérdés, hogy mit várhat el kedvenc műfajától az aktuális technikai szinten? Azután jön egy játék és a várakozásokat felülmúlva a képünkbe tolja ezt az „aktuális technikai szintet”. Számomra ez a kedvenc műfaj a CRPG, és a maga idejében (csak hogy ne menjünk vissza a számítógépes őskorba, kezdjük 2000. körül) különlegesnek számított a Baldur’s Gate (1998), az Arcanum (2001), a Morrowind (2002), az Arx Fatalis (2003), a Fable (2004), a Gothic 3 (2006), a Fallout 3 (2008), most pedig a The Witcher 2.

Annak idején a Baldur’s Gate megmutatta, milyen az igazán minőségi CRPG. Elődei és követői egyformán voltak, de minősége, a történet összetettsége és a kiváló játszhatóság miatt mégis ez a játék vált a legnépszerűbbé. A fenti felsorolás második eleme, az Arcanum nem csupán felszabadította a „bejárható terület” fogalmát, de rugalmas fejlődési rendszert is kínált amellett, hogy a mai napig a legösszetettebb dialógusrendszerrel büszkélkedhet. Kár, hogy tele van bugokkal.

No passage give vodkaA Morrowind szintén a free roam szerepjátékok közé sorolható (az egész The Elder Scrolls sorozatra jellemző) hatalmas világképével. Rendszere, grafikája (a maga idejében) és története egyformán a magas minőségű játékélményt szolgálták. Ezzel szemben az Arx Fatalis fénytelen világa merőben inkább a dungeon crawling stílust hozta vissza, ám emellett olyan mozgásalapú varázslási rendszert mutatott, ami nem csak elfeledtette a barlangok és labirintusok szűkösségét, de az ötlet mögött rejlő kísérletezési kedv mintha azóta is hiányozna a játékokból.

Fable. Mondhatnánk azt, hogy a Fable mindent tartalmazott, amit egy CRPG szociális rendszerének tartalmaznia kellene, és ettől az egyik legstílusosabb játékká vált. A felsorolást folytatva: a Gothic 3 harcrendszere újabb kivételes jelenségként bukkant fel a játékok világában. Én például képtelen voltam normálisan közelharcot vívni benne, míg tökéletesen lőttem — ugyanakkor egy kick boxos barátom simán lenyomott egyszerre akár három ellenfelet is, szinttől függetlenül. Ugyanis, íjászat terén az ívekkel és távolságbecslésekkel, közelharcban pedig a gyors kitérésekkel, belépésekkel és pontos csapásokkal a Gothic 3 harcrendszere viszonylag közel állt a valóságszimulációhoz. Persze, akinek erre van igénye, annak most már rendelkezésére áll a Mount&Blade (2008), de eleinte a Gothic 3 még simán egyedinek számított.

Argh 02A Fallout 3 már úgy-ahogy követte a nagy elődöket és próbálta egyesíteni magában a legjobb tulajdonságokat. Hatalmas bejárható területet kínált kifinomult és rugalmas fejlődési rendszerrel. Emellett óriási szabadságot biztosított mind a feladatok megoldása, mind a szociális viszonyok terén. Persze, a stílus sem hiányzott belőle, sőt, mindent átható hangulatával és morbid humorával a legstílusosabbak közé sorolható. Szimulációs harcrendszer tekintetében elbukott ugyan, de ez ki a fenét érdekel, ha olyan játékosokat is képes volt magával ragadni, akik addig egyetlen CRPG-ben sem találtak annyi kraftot, hogy megkedveljék a műfajt.

Bár az elődök magasra tették a lécet, a The Witcher 2 simán megugrotta azt. Nem éppen free roam, de vannak akkora bejárható részek, hogy ennek hiánya alig érezhető. Utálom éltetni az ilyesmit, de a grafika a legalacsonyabb beállításokkal is egy álom. Három éve (a Fallout 3 óta) az első olyan játék, amelyben majdnem minden szöveget elolvasok, és ez jól mutatja a világkép kidolgozottságát, a sztorik érdekességét és a „Mi fog történni?” típusú kíváncsiságot, amelyet minden jó játéknak fel kellene keltenie a játékosokban.

argh 03Márpedig itt nagyon számít, hogy mit teszel vagy mondasz, mert ez határozza meg, hogy mi fog történni. Egy videó hozzászólásai között olvastam, valaki megjegyezte, hogy az adott részlet egyik szereplőjét ő csak holtan látta, nem tudott beszélni vele. A második fejezet (Chapter 2) elején máris kíváncsi voltam, hogy mi lett volna, ha Iorveth helyett Roche segítségére sietek? Erős a gyanúm, hogy olyan játék ez, amit újra fogok játszani — ez pedig nagy szó, mivel még csak harmadik a sorban.

A harcrendszer… nos, legyen elég annyi, hogy részben a játék nehézségi beállításától függ, mennyire realisztikus. Normálon már oda kell figyelni a pajzsos és pallosos ellenfelekre, mivel csúnya meglepetéseket okozhatnak — magasabbra nem toltam fel, köszönöm, nekem épp elég az ízi fokozat könnyed pengelengetése, így is akadnak durva helyzetek, és legalább halad a sztori. Itt kell megjegyeznem, hogy a kedves fejlesztők kissé túllőttek a célon, amikor berakták az elejére azt a sárkány elől menekülős jelenetet. Normálon huszonnyolc visszatöltésből egyszer sem, könnyű fokozaton tizenegy visszatöltés után sikerült túljutnom rajta. Az ilyen esetekben (lásd például: szkanderezés) az xbox kontroller kerül előnybe az egér+billentyű párosítással szemben, és ez merőben azt mutatja, hogy valamit nem sikerült finomhangolni. Szerencsére a játékban minden más kárpótol ezért.

the ship is a beautySzociális viszonyok terén ne feledjük az első rész ama vonulatát, mely szerint a steril főszereplő egyáltalán nem impotens, azaz bárkit bárhol, bármikor megdugott, feltéve, hogy nőnemű volt az illető. Ne szégyelljük kimondani, hiszen a második részben bár kissé visszaszorul ez a szál, lehetőség akad elég, és ha kapsz az alkalmakon, bizony cenzúramentes eredményt szemlélhetsz egy-két percen keresztül. Nem éppen gyerekbarát a játék, de ha enyhébbet vársz, akkor nem ismered a The Witcher világképét.

Ha pedig nem ismered, röviden összefoglalom: Andrzej Sapkowski világképe elüt a fantasy világképek többségétől, mivel a környezet nagyjából olyan mocskos, büdös és trágár, amilyen a földi középkorban lehetett. Már az első részben is elkiáltott egy-két szaftos káromkodást a köznép, akár az utca közepén is, mi több, szó szerint seggrészegre ihattad magad a kocsmákban, és a rasszizmus kifejezetten divatnak számított. A második rész — lévén ugyanaz a világkép — mit sem változtat ezen, bár megfigyelésem szerint leginkább a törpék eresztik szabadon a nyelvüket. A csatában az ellenségnek odakiáltott „Dugjon seggbe egy troll!” (sic!) csak egy példa a sok közül. Jajj, nem hagyhatom ki, én sem tudok ellenállni, muszáj leírnom: Stennis herceget a neten a többség csak „Prince Penis” néven emlegeti, és természetesen ez a becenév is a törpéktől származik. Mindehhez hozzátenném a fanyalgóknak, hogy a káromkodás egyáltalán nem zavaró a játékban, a fejlesztők mértékkel alkalmazzák, így simán rásegít a stílusosságra.

loc muinneSzóval, a szörnyek rondák, a törpék káromkodnak, az elfek lázadnak, a varázslónők gyönyörűek és veszélyesek, az alkímia bódító lehetőségekkel kecsegtet, a táj szép, Geralt de Rivia pedig jó eséllyel pályázhat „a világ legvagányabb játékkaraktere” címre.

A játék csak az említett kontroller-finomhangolás és a néha felbukkanó bugok (előfordult, hogy nem adta be egy csata következő jelenetét, de a gyakori autosave miatt ez nem okozott gondot) miatt nem kap maximumot — illetve kénytelen vagyok megemlíteni a rövidségét. Túl rövid, és a játékosok közül sokan kritizálják a befejezetlenségét. Mondhatni, az alapsztori lezárul, csak a karakter saját története kezd egy szappanoperára hasonlítani.

Garcius—

Witcher_2_coverCím: The Witcher 2: Assassins of Kings
Fejlesztő: CD Project RED
Kiadó: gog.com, Namco Bandai, Atari, stb.
Honlap: http://en.thewitcher.com/
Stílus: CRPG

Ami tetszett:
minden

Ami nem tetszett:
kissé kontrolleres

 5_45

No comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. ed meds online without doctor prescription - ed meds online without doctor prescription The Witcher 2 | GameDroid
  2. ciprofloxacin 500mg antibiotics pill - ciprofloxacin 500mg antibiotics pill The Witcher 2 | GameDroid
  3. how long does viagra last - how long does viagra last The Witcher 2 | GameDroid
  4. buy viagra 50mg - buy viagra 50mg The Witcher 2 | GameDroid

Leave a Reply